Setting Up Product Displays In Jysk

 



What Is A Product Display

Esillelaitot ovat myymälän visualistin tai muiden työntekijöiden toteuttamia alueita, joissa tiettyjä tuotteita yhdistelemällä luodaan houkutteleva kokonaisuus asiakkaita varten. Esillelaitoissa käytettävät tuotteet valitaan joko itse tai valmiista suunnitelmasta, joka tulee myymälään. Jysk:llä on tarkat säännöt esillelaittojen tekemistä varten. Katalogimaisesta oppaasta löytyy käytettävät tuotteet jokaiselle alueelle sekä esimerkkejä siitä, kuinka niitä voi käyttää. 









Different Product Displays In Jysk

Kassa-alueen korit
Kassan ympärillä on impulssikoreja, jotka täytetään edullisilla, mutta tarpeellisilla tuotteilla. Tavoitteena on, että asiakas huomaa tuotteet kassalla ollessaan ja päättää ostaa tuotteen/tuotteita niiden toimivan sijainnin ja myynnin ansiosta. 

Powerline
Powerline:lla tarkoitetaan myymälän sisäänkäynnistä lähtevää korijonoa, joka ylettyy melkein myymälän toiseen päähän asti. Korit täytetään kuukausittain vaihtuvilla tuotteilla. Poweline:n sijainti on myynnille oleellinen, sillä se kulkee keskellä myymälän pääkäytävää ja herättää asiakkaan huomion erittäin tehokkaasti.

Sisäänkäynti
Sisäänkäynnin ulkopuolella on usein näytteillä ulkokalusteita tai jokin isompi esillelaitto, kuten esim. sänky ja muita huonekaluja sisältävä "makuuhuone". Tämän esillelaiton on oltava näyttävä ja säilyttävä siistinä, sillä asiakas saa siitä ensimmäisen vaikutelman myymälästä. Myymälän ulkopuoliset esillelaitot toimivat tehokkaasti ja uskon, että ne onnistuvat houkuttelemaan asiakkaita myymälään.

Pyyhehyllyt
Pyyhehyllyjä on useita ja niiden ylläpito ja siistinä pitäminen tuntuu melkein mahdottomalta. Hyllyt sotkeutuvat nopeasti eikä työntekijöillä usein ole aikaa siistiä samoja hyllyjä jatkuvasti. Siistit pyyhehyllyt tekevät kylpyhuonealueesta näyttävän, sillä hyllyjä on monta ja eri värit miellyttävät silmää. 

Päädyt
Koristetyyny-, koriste-esine- sekä sesonkituotehyllyjen päätyjä koristavat pienet esillelaitot, joissa on käytetty hyllyiltä löytyviä tuotteita. Taustalla on yleensä magneettinen
"taustakuva"-paperi, joka lisää päädyn visuaaliseen ulkomuotoon ja peittää ruman metallisen seinän.
 
Miljööt
Miljööt tarkoittavat myymälässä olevia suurempia alueita, joilla on omat teemat. Huonekalu-, puutarha- sekä olohuonemiljööt ovat vain muutama esimerkki. Olohuoneen näköiset alueet ovat suunniteltu inspiraation lähteeksi asiakkaalle ja huonekalu- ja puutarhamiljööt sisältävät ulko- ja sisähuonekalut, joissa asiakkaat voivat nähdä tuotteet ja saavat yhdistellä niitä mielensä mukaan. 

Sesonkihyllyt
Hyllyjen tuotteet vaihtuvat vuodenaikojen mukaisesti, mutta niiden sommittelu pysyy samanlaisena. Näissä hyllyissä ei ole varsinaisia esillelaittoja, mutta hyllyjen muotokieli ja eri hyllyjen korkeuserot itsessään saavat sen näyttämään esillelaitolta. Jysk:ssä sesonkituotteet löytyvät heti sisäänkäynnin jälkeen oikealta puolelta sohvien ja suurempien huonekalujen kanssa. 

Patjastudio
Sängyt ja muut sänkyihin liittyvät tarvikkeet löytyvät myymälän perältä patjastudiolta. Patjastudio on suunniteltu sänkyä tarvitseville asiakkaille, jotta he pystyvät kokeilemaan sänkyjä myymälässä ennen ostamista. Patjastudio on suuri ja vie paljon tilaa, mutta Karjaan myymälässä se on suunniteltu kompaktisti, mutta silti tilavasti, jotta sänkyjen välissä pystyy kävelemään ja niitä on mukava kokeilla.









Why Do Stores Have Product Displays

Kiinnostavilla esillelaitoilla houkutellaan asiakas myymälään ja ostamaan esillä olleita tuotteita muiden ostosten lisäksi. Myymälän sisällä olevat esillelaitot luovat asiakkaalle erilaisia mielikuvia tuotteista hänen kotonaan ja antavat inspiraatiota sisustusta varten. Jysk:stä löytyy niin suuria "miljöö" esillelaittoja kuin myös pienempiä hyllyjen päädyissä tai pöydillä olevia esillelaittoja. 



How Does A Successful Display Look

Onnistunut esillelaitto on tyylikäs kokonaisuus yhteensopivia tuotteita, jotka sopivat kyseiseen vuodenaikaan, trendeihin sekä ohjaavat asiakkaat esillelaitossa kaupattavien tuotteiden luokse. Tuotteiden kuuluisi sijaita lähellä esillelaittoa, jotta asiakkaat löytävät ne helposti. Less is more -sanonta pätee mielestäni esillelaittoihin, sillä liiallinen tuotteiden käyttö tekee esillelaitosta tunkkaisen ja sotkuisen näköisen. Varsinkin, jos tuotteet ovat värikkäitä tai kuviollisia.

Hyllyesillelaittoihin liittyy tiettyjä sääntöjä. Jysk:ssä elektronisen hintalapun kuuluu olla tuotteen kohdalla vasemmassa reunassa hyllyssä. Tuotteet sijoitetaan hyllyyn hintalapusta lähtien seuraavaan tuotteeseen asti. Seuraavan tuotteen hintalappu tulee siis edellisen ja seuraavan tuotteen risteykseen. Itse pyrin laittamaan mahdollisimman montaa eri tuotetta samalle hyllylle. Jos hylly on syvä, samaa tuotetta voi laittaa vain muutaman vierekkäin. Tiivistämällä tuotteita saat enemmän mahtumaan ja siten hyllyissä on näkyvillä enemmän eri tuotteita asiakkaille. 


Why Are Product Displays So Effective

Välillä ihmisten on vaikea kuvitella tuotteita omaan kotiinsa ja heitä epäilyttää miltä ne näyttäisivät muiden huonekalujen kanssa tai he eivät vain osaa stailata tuotteita oikein. Esillelaitot on tarkoitettu juuri tällaisia henkilöitä varten, mutta myös parantamaan myymälän ulkonäköä ja täyttämään tyhjää tilaa. Olen nähnyt asiakkaita ottamassa tuotteita esillelaitoista siksi, että he pitivät kyseisestä tuotteesta enemmän stailattuna, kuin hyllyllä muiden tuotteiden seassa. 

Joskus saatat tykätä tuotteesta yksinään, mutta et tiedä mikä sen kanssa sopisi: ota mallia esillelaitosta. Jos etsit jotain tiettyä tuotetta sopimaan jo omistamasi tuotteen kanssa: ota mallia esillelaitosta. Ehkä omistat oman myymälän, mutta et tiedä millaisia esillelaittojen pitäisi olla: ota mallia toisen myymälän esillelaitoista. Älä kuitenkaan kopioi sitä täysin, vaan poimi niistä elementtejä, joista pidät ja sovella niitä omiin esillelaittoihisi.







Thoughts? - Let me know!